Startup 100 éves múlttal
A címben szereplő paradoxon nem tévedés. Ugyanis ha egy adott szektorban évtizedek óta jelen lévő cég új területekre lép, nulláról épít fel egy új üzletágat, akkor azt talán nevezhetjük startupnak. Ráadásul hiába a világszerte több mint 100 ezer alkalmazott, az új területen itthon egyelőre 40-en dolgoznak – és ha nem is garázsból, de egy apró irodából indultak idén nyáron. Szende Csabával, az Eaton EMEA Business Service Centerének HR-igazgatóval beszélgettem új irodájukban.
1911-ben alapították az Eatont, a fő célkitűzés power management oldalon az volt, hogy minél több energiát mentsünk meg a világ számára. Elsősorban Villamossági, Mechanikus és Hidraulikus energiamenedzsmenttel foglalkozunk. A cég az évek során folyamatosan nőtt, összeolvadások és egyéb felvásárlások során 102 ezer főre duzzadt a munkavállalók száma. Érdekes, ahogy különböző kultúrák, emberek, technológiák egyesültek, ezzel párhuzamosan a folyamatokat és a rendszereket is igyekeztünk egységesíteni. Az adott régiók egy bizonyos szintig teljesen egységesen működnek, de ez alatt mindenki más és különböző.

A startup mint forma, mint fogalom úgy jött képbe, hogy az Eaton nemrég úgy döntött, hogy létrehoz egy EMEA (Európa, Közel-Kelet és Afrika) régiós Business Service Centert és ennek székhelyéül Budapestre esett a választás. A helyszínválasztást az indokolja, hogy megfelelőek a jelöltek nyelvi készségei, képességei, tapasztalatai, az oktatási rendszerünk kimagasló, valamit az irodák árai és infrastruktúrája is kedvező. Ma Magyarországon több mint 100 SSC-ben, több mint 30 ezer ember dolgozik – azaz van munkatapasztalata a hazai jelölteknek.
Miért akart SSC-t létrehozni az Eaton?
Fontos leszögezni, hogy nem klasszikus SSC-ről (Shared Service Center) van szó, mi önmagunkat Business Service Centerként pozícionáljuk. Elsősorban központosítani akarunk operatív, és még több taktikai és stratégiai munkákat/folyamatokat és egymás mellett fejlesztjük ezeket. Például különböző vállalatirányítási rendszerekből (ERP) most egyet csinálunk, erre egy külön belső csapatot hoztunk létre. Folyamatoldalon hatékonyabbá tesszük ezeket, így gyorsabban tudunk reagálni a belső és a külső vevők igényeire is, akik az Eaton termékeit vásárolják. Megkülönböztetjük magunkat a klasszikus SSC-ktől, melyek egy adott üzletág repetatív és teljes mértékben operatív folyamatainak támogatását bonyolítják néhány nyelven, ezzel szemben nálunk a cél a hatékonyság: minél több nyelven beszélő embereket, pályakezdőket és szakmai tapasztalattal rendelkezőket egyaránt keresünk, akik nyitottak a hozzáadott értéket teremtő tevékenységekre.

Garázsból? Ahogy az ismert startup cégek tették?
Gyakorlatilag majdnem. Egy 15 nm-es bérelt irodából indultunk, én még ötödikként csatlakoztam a céghez. Hiába van nagy háttér és rendszerek, nekünk mindent majdnem a nulláról kellett kialakítanunk. 2015 július elsején indult el a Business Service Center. Ma, ha valaki meglátja Budapesten az Eaton logót, akkor még nem mindig kötik össze az Eaton BSC-vel, ezt a „termékkapcsolást”, az employer brandinget is ki kell alakítanunk.
Egyelőre 40-en vagyunk, 10 különböző náció képviselői vannak jelen és 12 különböző nyelven beszélnek a kollégák.

Ehhez másképp, más módszerekkel toboroztok mint a hazai piacon jelen lévő központok?
Saját belső „fejvadász” csapatunk van, online és offline médiumokban sourcing tevékenységet végeznek, adatbázisokhoz férnek hozzá, előszűréseket, direkt kereséseket végeznek. Háromkörös interjúnk van, 45 napon belül tudunk eljutni egy jelölttel az ajánlattételig, 90 napon belül a kezdésig, addig verbális és numerikus tesztek, AC-k várnak a jelöltekre. A legfontosabb, hogy megfelelő embereket találjunk és addig várunk, amíg meg nem találjuk. A kiválasztás nálunk nem úgy zajlik, hogy mi „felnőtt” szerepből kommunikálunk „gyermekkel”/jelölttel, nem sugallunk olyasmit, hogy örülj, hogy meghallgatunk, hiszem, hogy a leendő kollégával kölcsönösen kell egymást választanunk, ami tiszteleten és elfogadáson alapszik. Fontosak a jó alapok, a megfelelő értékek kialakítása, ugyanis erre fogunk építkezni a jövőben, hogy véletlenül se kelljen a központok egyik legnagyobb problémájával, a túl magas fluktuációval számolnunk.

Jelenleg is toborzunk, HR-es, pénzügyi területeken dolgozókat, SAP szakembereket, Sales, IT, Projekt menedzsment, Audit, Customer service területre. Jelenleg több, mint 30 nyitott pozíciónk van, amelyet a www.eaton-jobs.com oldalon lehet megtekinteni. Tehát nem tömegeket toborzunk egyszerre, minőségi kiválasztás zajlik, szemben az esetleges versenytársainkkal, ahol elég egy, maximum két nyelv ismerete és nagy valószínűséggel szétszabdalt, repetitív tevékenységre 100-200 embert vesznek fel egyszerre, igen rövid időn belül.
Mi folyton arról írunk, hogy munkaerőhiány van az SSC-knél, nálatok pedig még magasabbak a követelmények, hogyan találtok ilyen embereket?

70-20-10 szabállyal dolgozunk, ami a munkavállalók tanulását illeti: 70 százalékát a szükséges tudásnak munka közben, 20 százalékot coaching alapján, a szükséges kompetenciák 10 százalékát pedig tanfolyamokon, tréningeken sajátíthatják el a kollégák.
Neked HR-igazgatóként miben más itt első számú HR-esnek lenni, mint a korábbi munkahelyeiden?
Újonnan, nulláról lehet mindent kiépíteni és valódi stratégiai döntéseket lehet hozni. Ez nem sűrűn történik meg egy szakember életében. A másik, hogy nem egy hagyományos, egy vágányon futó BSC-t kell kiépíteni. A harmadik maga a kultúránk, ami ember- és ügyfélközpontú. Sokan kiírják ezt jól hangzó szlogenként a falra az irodában, de a gyakorlat mást mutat – mi nem feltétlenül írjuk ki, de a nyitott és támogató vezetés abszolút a vállalati kultúra része. A HR-nek pedig stratégiai szerepe van, az ügyvezetővel együtt építkezünk, ami nekem is folyamatos fejlődést és kihívást is jelent general management oldalon.
Nagyon sok náció dolgozik itt együtt, hogyan lehet beilleszteni mindenkit, hogyan lehet jó csapatot csinálni ennyi féle emberből?
100 napos indukciós programunk van, ezek során a kollégák megtanulják az adott rendszereket, folyamatokat és megismerik az Eaton kultúrát, emellett sok csapatépítő kezdeményezésünk van. A kollégák tehetnek javaslatot arra vonatkozóan, hogy milyen szociális, egészséget támogató vagy irodai programok legyenek, milyen integrációs lépéseket tegyünk – mivel ezt együtt alakítjuk ki, mindenki magáénak érzi a céget. A lojalitás felé vezető út nagyon fontos lépése, ha az itt dolgozók magukénak érzik a vállalatot, ha részt vesznek a döntésekben és tudják, hogy hallgatunk is rájuk.
Ez egyre nehezebb lesz, ahogy egyre többen lesztek.
250-300 fő még abszolút kezelhető. 500 fő felett ez már nehezebb…ott már elkezdődik a nagyobb fluktuáció és a „favágás”.. Bár ha egy más hozzáállással indul egy cég, akkor messzire lehet jutni – ezért fordítunk nagy energiát az alapok stabil lefektetésére és hogy mások legyünk Remélem ezzel sokan tudnak azonosulni és csatlakoznak hozzánk.
- 2025.10.01HVG Állásbörze 2025 Toborozz országosan 3 nap alatt - online, foglalj virtuális standot!
Részletek
Jegyek
- 2025.10.07Óbudai Egyetem Állásbörze Jöjjön el, legyen kiállító! Kerüljön közvetlen kapcsolatba tehetséges, frissen diplomázó vagy végzős hallgatókkal, akik készen állnak a szakmai pályafutásuk elindítására. Akik naprakészen ismerik a legújabb technológiákat, elméleteket és iparági trendeket.
Részletek
Jegyek
- 2025.10.14Műegyetemi Állásbörze A Műegyetemi Állásbörze Budapest legnagyobb és legrangosabb álláskereső rendezvénye. 1995 óta képez hidat a munkaadók és potenciális munkavállalóik között. Rendezvényről rendezvényre több újítással, színesebb programokkal, felméréssel és számos csatornával is találkozhatnak az érdeklődők.
Részletek
Jegyek
- 2025.10.21Pannon Állásbörze 2025. A Pannon Állásbörze – ahol a jövő szakemberei és a legjobb munkaadók találkoznak
Részletek
Jegyek
A fiatalok nem tűrik, hogy a kollégák lenézzék őket vagy a vezető tiszteletlen legyen velük, ahogy azt sem, ha úgy érzik a munkahely kihasználja... Teljes cikk
Már többen dolgoznak a B+N Referencia Zrt-nél mint a Sparnál. A One Magyarországnak (korábban Vodafone) tavaly decemberről idén januárra több mint... Teljes cikk
Az év eleji nyilatkozatok, járulékigazolások és különféle adminisztratív munkaügyi teendők végeztével azoknál a munkáltatóknál, ahol... Teljes cikk
- Felmérés: kevés cég tartja hatékonynak a készségek értékelését 2 hete
- Felmérés: Egyre kevesebb munkahelyen elvárás a diploma 2 hete
- Költséges kivárás: mit veszít a HR, ha nem lép nyáron? 2 hete
- Coach képzések: ezek az akkreditált üzleti coach képzők 3 hete
- Ez a munka nem automatizálható? Na jó, akkor vegyünk fel egy embert! 1 hónapja
- Fókuszban a külföldi munkavállalók alkalmazása 1 hónapja
- Ennyit számít a jelöltélmény a cég leendő dolgozóinak 1 hónapja
- AI a toborzásban: a siker titka, hogy nem kell túlbonyolítani 1 hónapja
- Nehezebben váltanak az álláskeresők, lassabban döntenek a cégek felvételről 1 hónapja
- Rajtuk múlhat a toborzás sikere: így képezd a hiring managert 1 hónapja
- 2025: Drasztikus változások a külföldiek foglalkoztatásában - HR-esek, felkészültetek? 2 hónapja